Sosiale medier er en stor del av hverdagen vår og det er viktig å være klar over hvordan markedsføring påvirker oss. Markedsføring fra influensere på sosiale medier har blitt stadig vanligere de siste årene. Influensere er personer som har stor innflytelse på sosiale medier og som ofte har mange følgere og de kan bruke sin innflytelse til å markedsføre produkter og tjenester til disse. «[…] Influensere selger en hel livsstil gjennom å markedsføre forbruk som ofte er preget av luksuriøse merkevarer som kan signalisere status og velstand til ungdom. I tillegg fungerer influensere som forbilder som enkelte ungdom har høy tillit til, sammenligner seg med og opplever en vennskapsrelasjon til.» (Knutsen Steiness, K. &Fiane Teigen, H. (2021). Livsstil til salgs: om influensermarkedsføring på sosiale medier og hvordan ungdom påvirkes. Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning, 2(1), 4-22). Men hvorfor er influenser-markedsføring så populært? En av grunnene er at unge mennesker ofte bruker mye tid på sosiale medier, og de stoler på sine favoritt-influensere. Når en influenser de liker anbefaler et produkt vil mange følgere være villige til å prøve det ut selv. Dette er fordi de ofte har stor tillit til denne personen og tror på deres anbefalinger.
Det er viktig å være oppmerksom på at influensere ikke alltid bruker produktene eller tjenestene de markedsfører selv. De kan bli betalt for å markedsføre noe de aldri har prøvd eller ikke engang liker. Det er derfor lurt å lese anmeldelser fra andre brukere og gjøre sin egen research før man kjøper et produkt eller en tjeneste som en influenser har markedsført. Til tross for at det er viktig å være kritisk kan det også være en god måte å oppdage nye produkter og tjenester på. Det kan være vanskelig for enkelte bedrifter å nå en ung målgruppe gjennom konvensjonelle markedsføringskampanjer. Ved å samarbeide med influensere kan bedrifter nå ut til deres følgere som da er potensielle kunder til deres produkt eller tjeneste.
For å oppsummere så har markedsføring fra influensere på sosiale medier er en vanlig del av hverdagen vår. Det er viktig å være kritisk til hva influensere sier og ikke stole blindt på alt de anbefaler. Det kan også være lurt å gjøre sin egen research før man kjøper noe som har blitt markedsført, og å være oppmerksom på at influensere må følge retningslinjer for markedsføring på sosiale medier. Det er også en populær måte for bedrifter å nå ut til en stor gruppe mennesker i en utfordrende målgruppe.